بارگیری ۸ فروند اسکله فلزی با اعتبار افزون بر ۱۲۰ میلیاردی در منطقه آزاد قشم
بارگیری ۸ فروند اسکله فلزی با اعتبار افزون بر ۱۲۰ میلیاردی در منطقه آزاد قشم
سکان نیوز:مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ۸ فروند اسکله فلزی تولید جزیره، با اعتبار افزون بر ۱۲۰ میلیارد ریال در اسکله بهمن بارگیری شد.

به گزارش سکان نیوز/حمیدرضا مومنی در این آیین افزود: این اسکله‌ها به سفارش اداره بنادر و دریانوردی خرمشهر برای رونق گردشگری در این منطقه توسط متخصصان داخلی طراحی، ساخت و تولید شدند که تا ابتدای سال آینده در چهار نقطه از رود کارون نصب می‌شوند.

مومنی ادامه داد: این اسکله‌ها به همراه چهار پل دسترسی علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم برای ۷۰ نفر، از خروج ۳۰۰ هزار دلار ارز نیز جلوگیری کرده است.

وی تصریح کرد: این اسکله‌ها با مواد اولیه داخلی از جنس فولاد دریایی و در مدت زمان چهار ماه تولید شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: شمع کوبی این اسکله‌ها توسط شرکت تولید کننده در خرمشهر انجام می‌شود.

مومنی افزود: در ۲ سال گذشته بیش از ۱۱ هزار متر مربع اسکله آلومینیومی، یکهزار متر اسکله فلزی و سه هزار طراحی و تولید و ۱۶۰ نقطه شمع کوبی توسط شرکت های قشمی انجام شده است.

شهرک دریایی در قشم ایجاد می‌شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: این سازمان در حال ساخت شهرک دریایی با هدف تعمیرات شناورهای سنگین و کشتی‌های باری بزرگ است و از تمام ظرفیت های تولیدی در جزیره برای تکمیل سبد دریایی خود استفاده می‌کند.

مومنی از توسعه گردشگری دریایی در قشم خبر داد و افزود: ساخت و تجهیز اسکله مارینای قشم توسط بخش خصوصی گردشگری دریایی در قشم را رونق می‌دهد.

وی از ساخت جَکِت و اسکله‌های نفتی تا ۶ ماه آینده در قشم اطلاع داد و تصریح کرد: اقتصاد دریا محور با مشارکت و فعالیت اداره بنادر و دریانوردی، شیلات و مشارکت بخش خصوصی در قشم توسعه فراوانی را به دنبال داشته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر بهره‌وری از شرکت‌های تولیدی منطقه آزاد قشم تصریح کرد: اولویت اول این شرکت‌ها تامین نیازهای داخل جزیره قشم است و در این راستا، یک پست اسکله مسافربری در اسکله شهید ذاکری، یک پست اسکله صیادی به جنس آلومینیوم و مهر بازرویی برای ساحل ریگو توسد تولید کننده داخلی طراحی، تولید و نصب شده است.

مومنی از ظرفیت بالای تولیدات زیرساخت‌های دریایی در قشم سخن گفت و ادامه داد: سازمان منطقه آزاد بر اساس قوانین و مقررات مناطق آزاد به دنبال کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی و امکان رقابت با تولیدکنندگان خارجی است.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.