انتشار دانشنامه مازندران تا پایان سال 99
انتشار دانشنامه مازندران تا پایان سال 99
سکان نیوز؛ تا پایان سال جاری دانشنامة مازندران به سرپرستی مرحوم استادحسن انوشه آماده انتشار میگردد .

به گزارش سکان نیوز، پژوهش گامی است که محقق برای شفاف سازی مسئله ای مبهم بر میدارد تا پاسخی دقیق و منطقی برای حل آن بیابد .
رسالت اصلی پژوهشگر و محقق صیانت از حریم حقیقت و تبیین و تشریح آن است .
محقق و پژوهشگر کسی است که به منظور کشف حقایق در دریای اندیشة والای انسانی غوطه ور می شود .
محققان و پژوهشگران اهرم های نیرومند روحی، سرمایه های سرشار فکری، روشن کنندة راه پر پیچ و خم زندگی پیشینیان و مقدمه سازان فکری عروج به کمال در پیش روی انسان هستند.
وقتی قرار شد در دفترم با یک پژوهشگر حرفه ای آن هم دانش آموخته دکترای تاریخ گفتگو داشته باشم؛ پیش خود گفتم یقینا کار سختی پیش رو دارم .
تصورم آن بود که با فردی با خشک و نکته گیر روبرو خواهم شد اما علیرغم نظر اولیه ام، با فردی فرهیخته، با سواد، با هوش و خونگرم و مسلط به تاریخ کشورمان به ویژه تاریخ طبرستان روبرو شدم .
تالیفات فردی و مشترک فراوانی در خصوص اشخاص و آداب و سنن مازندران داشتند .
دکتر یوسف الهی متولد ۱۳۵۳ و اهل روستای کاشی کلای بندپی بابل است و بیست و پنچ سال در آموزش و پرورش در حال تدریس می باشد .
نخستین کتابش را در سال ۱۳۸۰ با عنوان سخنوران بابل به رشتة تحریر در آورد و در سال ۱۳۸۳ به عضویت انجمن ادبی مازندران در آمدند . بیشتر مطالعات ایشان در بوم شناسی و ارزش های ملی و مذهبی مازندران قرار داده است و بیش از بیست و دو کتاب در حوزة مازندران شناسی به چاپ رسانده که بیشترشان را با مشارکت دوست فاضل او، دکتر شهرام قلی پور گودرزی منتشر کرده است.
دکتر الهی عضو هیات تحریریة فصل نامه پژوهش اباختر و بارفروش و بنیاد پژوهشی انوشه هستند .از ایشان در مورد سایر آثار و فعالیتشان پرسیدم که ایشان گفتند :«تاکنون بیش از ۱۰۰ مقاله در نشریات مختلف به چاپ رساندم و به همراه عزیران پژوهشگر آقایان عیسی کیانی حاجی، دکتر شهرام قلی پور گودرزی و احمد غفاری در جهت شناخت و نگهداشت فرهنگ بومی مازندران هفت همایش سالا نه شلاب را برگزار کردیم و با همکاری این همکاران محقق تاکنون پنج دفتر از مجموعة مقالات شلاب را به چاپ رساندیم .
وی در خصوص چاپ دانشنامة مازندران گفتند: «جا دارد ذکر خیری داشته باشم از زنده یاد استاد حسن انوشه که این شکل گیری دانشنامه به دست ایشان کلاس درس برای پژوهشگران استان بوده و این مجموعه مزین به نام ایشان است. او از مفاخر بابل در پهنة جغرافیای فرهنگ و ادب فارسی است. نیز از همکاری و مساعدت جناب دکتر علی شافی که در فراهم کردن امکانات و هزینه های اجرایی این کتاب همکاری بی دریغ داشتند کمال تشکر داشته باشم .البته شایسته است از امام جمعه ، فرماندار و شهردار و شورای شهر و رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل سپاسگزار باشم که همواره پشتیبان این حرکت فرهنگی عظیم هستند. این نوید را می دهم که کتاب سه جلدی دانشنامه مازندران به سرپرستی مرحوم استاد حسن انوشه در آتیة نزدیک به بازار کتاب عرضه می گردد و برای علاقه مندان فرهنگ، تاریخ، ادب و مازندران دایره المعارف معظم و ماندگار خواهد بود ».
دکتر الهی در خاتمة این گفتگو یاد برادر فرهیخته شان شادروان دکتر محمد امین الهی را گرامی داشتند. پزشک متعهد، شاعر و خطاط که در سال گذشته در اثر سانحة تصادف به رحمت خدا رفتند و از مادر بزرگوارشان که با صبر و شکیبابی توانستند پنج فرزند تحصیل کرده و متعهد را تحویل جامعه دهند به نیکی یاد کردند.