امسال هم مازندران قطعی برق را تجربه خواهد کرد/ افزایش گرمای هوا و ورود بی‌قاعده مسافر
امسال هم مازندران قطعی برق را تجربه خواهد کرد/ افزایش گرمای هوا و ورود بی‌قاعده مسافر
سکان نیوز:یکی از مشکلاتی که تقریبا هر سال مازندران در روزهای تابستان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، قطع برق و خاموشی‌های روزانه است، خاموشی‌هایی که با افزایش گرمای هوا و ورود بی‌قاعده مسافر به این استان، مردم را کلافه می‌کند و با انتقادهای زیادی نیز همراه است به طوری که آیا "امسال هم مازندران قطعی برق را تجربه خواهد کرد"، سوال بسیاری از مردم محسوب می‌شود.

به گزارش سکان نیوز/رضا غفاری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مازندران در مورد احتمال خاموشی برق در تابستان ۹۹، اظهار کرد: مصرف برق در استان مازندران با افزایش و کاهش دما ارتباط مستقیم دارد، طی چند روز گذشته وقتی دما به ۴۱ درجه رسیده بود مصرف در مازندران به ۱۴۶۴ مگاوات رسید و در روزی که دما ۲۴ درجه شده بود، مصرف به ۸۵۰مگاوات رسید.

وی با اشاره به اینکه بار سرمایشی در مازندران شامل اسپیلت و کولر با ۱۰۰۰ مگاوات است، همچنین بار پایه در مازندران ۸۵۰ مگاوات و بار فصلی ۱۱۰ مگاوات است که از ۱۵ مرداد تا پایان آذر خواهد بود، تصریح کرد: در مازندران اگر دما از ۳۲ درجه بالاتر برود به ازای هر یک درجه افزایش، ۱۴۰ مگاوات به میزان مصرف بار افزوده می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کرونا اگر ویروس فروکش کند انتظار می‌رود از ۱۲۰ تا ۲۰۰ مگاوات افزایش بار مصرفی برق به دلیل حضور مسافر در استان صورت بگیرد این در حالی است که در حال حاضر شبکه مازندران تا ۱۹۰۰ مگاوات ظرفیت دارد و اگر مصرف بیش از این میزان شود، احتمال قطعی برق در تابستان دور از انتظار نیست.

رابطه مستقیم استفاده مشترکین از برق با قطعی!

وی با اشاره به اینکه بسته به میزان مصرف مشترکان، احتمال قطعی برق وجود دارد، تاکید کرد: لازم است که نهادها و دستگاه‌ها در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، امپ‌های اضافه طول روز خاموش و از نور طبیعی استفاده شود، همچنین کولرها در دمای آسایش بدن از ۲۴ تا ۲۶ درجه تنظیم شده و از گذاشتن دما روی ۱۶ تا ۱۸ درجه خودداری کنند، چرا که مصرف برق را به صورت چشم‌گیری افزایش می‌دهد و همینطور با افزایش هزینه مصرفی نیز روبرو خواهند شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مازندران ادامه داد: با توجه به شرجی بودن مازندران برای مدیریت مصرف، کارکنان اداره‌ها و مردم در هنگام استفاده از کولر، دما را در حالت استاندارد تنظیم و لامپ های اضافه و سیستم‌های کامپیوتر بدون استفاده را نیز خاموش کنند.

ادارات مازندران در مصرف برق رعایت کنند

غفاری با اشاره به اینکه تعداد یک میلیون و ۴۲۰ هزار مشترک در استان مازندران وجود دارد، گفت: مشترکین خانگی بیشترین مصرف کننده برق هستند و اگر در ادارات و دستگاه ها مصرف برق افزایش پیدا کند با خاموشی برق در منازل روبه‌رو خواهیم بود.

وی در مورد مدیریت مصرف برق در خانه‌ها نیز، تاکید کرد: مدیریت داخل منزل برعهده‌ خانم‌ها بوده و در این راستا می‌توانند در طول روز از نور خورشید برای روشنایی استفاده کنند و در پیک مصرف روز از ساعت ۱۳ تا ۱۷ و در پیک شب از ساعت ۲۰ تا ۲۳ از لوازم پر مصرف خودداری شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مازندران، تصریح کرد: استفاده از لوازم پرمصرف اعم از ماشین لباسشویی، ظرفشویی، اتو و جاروبرقی به ساعات کم‌باری که از صبح تا ساعت ۱۱ و شب از ساعت ۲۳ به بعد می‌باشد اختصاص یابد، همچنین در منزل نیز دمای لوازم سرمایشی بین ۲۴ تا ۲۶ درجه باشد که هم به مصرف بهینه‌ برق و هم به اقتصاد خانواده نیز کمک می کند.

زیاد مصرف کنید 16 درصد جریمه می‌شوید

غفاری با اشاره به اینکه الگوی مصرف برق در مازندران ۴۰۰ کیلووات‌ساعت است، در مورد افزایش تعرفه‌های برق در سال جاری، خاطرنشان کرد: در سال جدید ۷ درصد افزایش به همه تعرفه‌های خانگی اضافه شد و کسانی که استفاده‌ی بالاتری از الگوی مصرف داشته باشند ۱۶ درصد جریمه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه هزینه بار مصرفی کل مسافر در استان ۱۲۰ مگاوات است، یادآور شد: اگر کرونا فروکش کند حجم ورود مسافر افزایش می‌یابد اما تاثیر آن در مصرف برق استان چشمگیر نیست و بیشتر به صرفه‌جویی ادارات و منازل تاکید می‌شود و در صورت عدم کنترل مصرف احتمال خاموشی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مازندران گفت: تمام استان‌های کشور دارای سهمیه سقف پیک هستند و همه باید در مصرف مدیریت انجام داده و این که فقط مازندران از خاموشی برخوردار بوده، حرف نادرستی است.

غفاری با اشاره به اینکه استان‌ها به لحاظ میزان پیک مصرف برق مشترکان دارای رنگ‌بندی های مشخصی هستند، خاطرنشان کرد: در صورتی که پیک مصرف رعایت شود رنگ سبز به این مناطق اختصاص یافته، مناطقی که مصرف مشترکین بالای یک درصد است با رنگ زرد و مناطقی که مصرف تا ۳ درصد است با رنگ نارنجی و استان‌هایی که مصرف مشترکین بالای ۳ درصد باشد با رنگ قرمز نشان داده می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر استان مازندران به لحاظ میزان مصرف مشترکین در منطقه سبز قرار داشته و با توجه به اینکه تا پایان هفته افزایش دما را شاهد هستیم اگر مشترکان در مصرف مدیریت نکنند ممکن است تغییر رنگ در مازندران را شاهد باشیم و آن زمان خاموشی نیز افزایش می‌یابد.