افتتاح حساب های مکمل برای پوشش هزینه ­های جانبی خانوارها در بانک مسکن
افتتاح حساب های مکمل برای پوشش هزینه ­های جانبی خانوارها در بانک مسکن
سکان نیوز؛ معاون مدیرعامل در امور طرح و برنامه از امکان افتتاح سه حساب جدید در بانک تحت عنوان حساب های مکمل برای پوشش هزینه ­های جانبی خانوارها در بخش مسکن خبر داد.

محمد حسن مرادی معاون مدیرعامل در امور طرح و برنامه بانک مسکن گفت: «هدف بانک مسکن در گام اول کمک به خانه دار شدن خانوارهای فاقد مسکن در کنار رونق بخشی به سرمایه گذاری مولد در بخش مسکن و ساختمان است و در گام دوم، خریدهای جانبی زوج های جوان و سایر افراد در این بخش را تسهیل می کند. از همین رو با ابتکار کارشناسان و مدیران بانک مسکن موفق شدیم مجموعه جدیدی از حساب­ های بانکی تحت عنوان« هم­تا»، «هم­راه »و «مانا» را ایجاد کنیم تا متقاضیان تسهیلات بتوانند از امکانات و شرایط این حساب­ ها متناسب با درخواست­ ها و وضعیتی که دارند، بهره ببرند.

مرادی با بیان اینکه سبد تسهیلات بانک مسکن همواره متنوع و منعطف بوده است افزود: بانک مسکن طرح­ های سه گانه مربوط به این حساب­ ها را براساس نیاز خانوارهای ایرانی به اخذ تسهیلات با سقف مناسب و نرخ سود ترجیحی، در نظر گرفته است. از همین رو حساب سپرده طرح «هم­تا»، پیرامون پایدارسازی ارتباط میان بانک و مشتریانِ گیرنده‌ تسهیلات، ترویج فرهنگ خوش‌حسابی و کمک به کاهش مطالبات غیر جاری با بهره‌گیری از ابزارهای تشویقی طراحی شده است. در طرح «هم­تا»، امکان پرداخت مرابحه تا سقف 200 میلیون تومان وجود دارد.

این طرح، شامل متقاضیانی است که در قالب عقود مبادله‌ای اعم از خرید خانه، جعاله تعمیر و تکمیل واحد مسکونی و همچنین سایر عقود نظیر قرض‌الحسنه از این بانک تسهیلات دریافت کرده اند و هم اکنون در حال پرداخت اقساط به روش ماهانه می باشند و دوره بازپرداخت تسهیلات آنان نیز حداقل 5 می باشند.مشروط به سپری شدن حداقل 2 سال از زمان بازپرداخت اقساط، می‌توانند حساب سپرده طرح« هم‌تا »افتتاح کرده و علاوه بر واریز مرتب اقساط خود مطابق با قرارداد فی‌مابین، مبالغی را نیز در حساب طرح «هم‌تا» سپرده‌گذاری کنند. دارندگان این حساب، پس از گذشت حداقل مدت 3 سال از افتتاح حساب طرح «هم‌تا» و متناسب با امتیاز مکتسبه (هر 6 ماه یک‌برابر متوسط موجودی)، می‌توانند از تسهیلات مرابحه عام تا سقف 200 میلیون تومان با نرخ سود 3 درصد کمتر از حداکثر نرخ سود تسهیلات عقود مبادله‌ای مصوب شورای پول و اعتبار استفاده کنند.

عضو هیات عامل بانک درباره طرح دوم یعنی حساب سپرده طرح «هم­راه» نیز گفت: از آنجا که حساب طرح «هم‌تا» صرفاً مختص دارندگان قراردادهای تسهیلاتی بانک طراحی شده است، لذا امکان افتتاح حساب دیگری با کارکرد مشابه طرح «هم‌تا»برای سایر مشتریان در قالب طرح «هم‌راه» فراهم شده که عمده ضوابط و مقررات حساب طرح هم‌راه، مطابق شرایط تعیین شده برای افتتاح‌کنندگان سپرده «طرح هم‌تا» است با این تفاوت که نرخ سود تسهیلات قابل پرداخت از محل حساب طرح «هم‌راه»، یک درصد کمتر از حداکثر نرخ سود تسهیلات عقود مبادله‌ای مصوب شورای پول و اعتبار تعیین شده است.

محمد حسن مرادی در ادامه گفت و گو با هیبنا درباره جزئیات سومین حساب جدید قابل افتتاح در بانک مسکن نیز گفت: حساب سپرده طرح «مانا»، یکی دیگر از حساب ­های جدید است. در این سپرده، مشتری نسبت به افتتاح سپرده‌ سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی (با قابلیت واریز و برداشت) با حداقل مبلغ 30 میلیون تومان و نرخ سود علی‌الحساب، یک درصد (سالانه) اقدام می­کند. پس از سپری شدن یک دوره‌‌ انتظار تعیین شده 5 ماهه، سپرده‌گذار می‌تواند نسبت به دریافت تسهیلات تا سقف ‌‎150 میلیون تومان با ضریب برابری 5 برابر متوسط موجودی مکتسبه طی دوره‌ مزبور با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار (در حال حاضر 18 درصد) در قالب عقد مرابحه (عام) اقدام کند. بدیهی است کاهش مانده حساب به کمتر از مبلغ 30 میلیون تومان منجر به فسخ حساب می­ شود. مطابق با این طرح، متقاضی باید قبل از اخذ تسهیلات، حداقل یک‌پنجم (20 درصد) مبلغ اصل تسهیلات درخواستی خود را به عنوان بخشی از وثایق بانک در حساب مانا تا انتهای دوره بازپرداخت تودیع کند.

معاون مدیر عامل در امور طرح و برنامه بانک مسکن اظهار امیدواری کرد حساب­ های جدید از بابت مزایا و امکانات تسهیلاتی موجود در آنها بتواند برای خانوارها در بخش مسکن ثمربخش باشد و بخشی از هزینه ­های جانبی آنها در این بخش را پوشش دهد