اظهارات پمپئو ناشی از عصبانیت اخراج آنها از کاخ سفید است/آمریکا نقش عمده‌ای در ایجاد و حمایت از جریان تروریستی دارد
اظهارات پمپئو ناشی از عصبانیت اخراج آنها از کاخ سفید است/آمریکا نقش عمده‌ای در ایجاد و حمایت از جریان تروریستی دارد
سکان نیوز؛ رامین مهمانپرست گفت: در روزهای اخیر و چند روز مانده به پایان حضور آقای ترامپ در مقام رئیس جمهور در کاخ سفید، او و پمپئو، ادعاهای گوناگونی را در مورد ارتباط ایران با القاعده مطرح می‌کنند در حالی که همه می‌دانند نقش عمده‌ای از ایجاد جریان تروریستی و حمایت از این گروهک‌ها در منطقه به عهده ایالات متحده آمریکا بوده است.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه درباره سخنان اخیر پمپئو درباره ارتباط ایران با اقاعده و تمرکز آمریکا برای ایجاد چالش با ایران، اظهار داشت: آقای ترامپ پیش از اینکه به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده انتخاب شود، مقابله با ایران، برهم زدن برجام و فشارهای حداکثری علیه کشورمان را در شعارهای انتخاباتی خودش اعلام کرده بود. در طول چهار سال ریاست جمهوری، او همه شعارهایش را در عمل و اقدام انجام داد و تمام تلاشش را کرد که مقامات ایران را به تسلیم کشانده و در مقابل خواسته‌های آمریکا کوتاه بیایند اما از این فشارها پاسخی را دریافت نکرد.

مهمانپرست ادامه داد: مردم این فشارها و مشکلات را که بخشی از آنها به دلیل فشارها و تحریم‌ها است و بخشی از آن نیز به مسائل داخلی و برخی سوء مدیریت‌ها باز می‌گردد، را تحمل می‌کنند. اما در هر صورت آقای ترامپ تصورش این بود که می‌تواند چهار سال دیگر ادامه دهد و همان سیاست‌ها را با میدان دادن و حمایت کردن از رژیم صهیونیستی و همچنین عادی سازی و تسهیل کردن روابط بین این رژیم جعلی و کشورهای عربی منطقه ادامه دهد و حلقه‌های فشار را بر ایران تنگ‌تر کند.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی با اشاره به اتفاقات و درگیری‌های اخیر آمریکا، گفت: بعد از اینکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به آن وضعیت کشیده شد و آقای بایدن از حزب دموکرات پیشتاز انتخابات شدند، آقای ترامپ که آمادگی پذیرش هیچ نوع شکستی را ندارد و فردی است که رفتارهای غیر قابل پیش‌بینی و غیرعقلانی از او زیاد سر می‌زند،‌ همچنان هوادارانش را برای اعتراض به تقلب گسترده انجام شده تحریک می‌کرد.

وی یادآور شد: همچنین دیدیم که با حمله هواداران او به کنگره و کشته شدن پنج نفر، این داستان همچنان ادامه دارد و باعث شد که مقامات حزب دموکرات آمریکا بحث استیضاح ترامپ را مطرح کنند و بخواهند حتی در کمتر از ده روز مانده به پایان کار دولت و انتقال قدرت به تیم بعدی، استیضاح و برکناری ترامپ را در دستور کار قرار دهند. مقامات آمریکایی معتقدند که فردی مثل آقای ترامپ قابل اعتماد نیست و نباید اختیارات ریاست‌جمهوری را داشته باشد، چرا که ممکن است از این اختیاراتش برای جنگ افروزی استفاده کند و به طور کل صلاحیت ادامه کار را حتی در این چند روز باقی مانده ندارد.

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه به تحلیل برخی از سیاستمداران ممکن است آقای ترامپ در این چند روز بخواهد یک مسئله‌ و تنشی را با ایران ایجاد کند که به بهانه آن تنش یا درگیری، بیشتر در کاخ سفید بماند و با ایجاد یک بحران، مقامات آمریکایی را به ادامه دادن حضورش در کاخ سفید ناچار کند، ادامه داد: البته این موضوعات همه تخیلات آقای ترامپ است و از نظر قانون داخلی داخل آمریکا این اتفاق ممکن نیست. از سوی دیگر با توجه به رفتارهای غیرطبیعی ترامپ، بعید به نظر می‌رسد که در آینده نیز اجازه فعالیت‌های سیاسی به او داده شود.

وی افزود: در روزهای اخیر و چند روز مانده به پایان حضور آقای ترامپ در مقام رئیس جمهور در کاخ سفید، او و پمپئو، ادعاهای گوناگونی را در مورد ارتباط ایران با القاعده مطرح می‌کنند در حالی که همه می‌دانند نقش عمده‌ای از ایجاد جریان تروریستی و حمایت از این گروهک‌ها در منطقه به عهده ایالات متحده آمریکا بوده است.

مهمانپرست با بیان اینکه نقش این کشور در ایجاد و تقویت تحرکات تروریستی در منطقه غیر قابل کتمان است، تصریح کرد: این ادعاها فرار رو به جلوی آقای پمپئو و دوستان آقای ترامپ بوده و ناشی از عصبانیت اخراج آنها از کاخ سفید است. آنها ناگزیرند زمین بازی را با یک شکست تلخ‌تر ترک کنند.