اصرار عجیب شورای شهر بر دریافت عوارض از طرحی که اجرا نمی‌شود!/ «ناکارآمدی» برچسبی مناسب برای مدیریت شهری تهران
اصرار عجیب شورای شهر بر دریافت عوارض از طرحی که اجرا نمی‌شود!/ «ناکارآمدی» برچسبی مناسب برای مدیریت شهری تهران
سکان نیوز؛ درحالی که شاهد اتفاقات خوبی مبنی بر کاهش یا بخشش اجاره‌ها و یا ایجاد شرایط مناسب برای کسب و کارهای زمین‌خورده به دلیل شیوع کرونا بودیم اما اصرار شورای شهر بر دریافت عوارض از طرحی که اجرا نمی‌شود نشان داد «ناکارآمدی» برچسبی مناسب برای این‌گونه مدیریت کردن پایتخت است.

به گزارش سکان، با تداوم شرایط کرونایی در پایتخت و الزامات تعیین شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا صدای مدیریت شهری از بابت کاهش درآمدهای شهرداری که تحت تأثیر تصمیمات این ستاد است درآمد؛ به گونه‌ای‌که محسن هاشمی در جلسه روز گذشته شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با این موضوع اظهار کرد: بحث درآمدهای بهار شهرداری تهران از مهم‌ترین مشکلات ما است که به‌دلیل کاهش صدور پروانه‌ها، خدمات، مالیات بر ارزش افزوده و همچنین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا درآمدهای شهرداری‌ها کاهش یافته است.

البته پیش از این نیز دیگر اعضای شورای شهر همچون سید حسن رسولی نسبت به کاهش شدید منابع درآمدی شهرداری تهران معترض بود.

یکی از منابع درآمدی که همواره به‌صورت جاری و مستمر برای شهرداری‌ها از جمله شهرداری پایتخت مورد توجه بوده درآمد حاصل از اجرای طرح ترافیک بود که این طرح از هفته گذشته به‌طور کامل لغو شد تا شهروندان تهرانی بتوانند با اولویت استفاده از خودروی شخصی از ازدحام در وسایل حمل و نقل عمومی پرهیز کنند.

شهرداری نگران حقوق فروردین و اردیبهشت کارکنان خود است

علی‌رغم این‌که به‌نظر می‌رسید مدیریت شهری به‌منظور الزامات این شرایط بحرانی تابع ستاد مقابله با کرونا باشد اما پیش‌‌بینی‌ برخی از کارشناسان حوزه شهری از جمله محمد علی کرونی این‌گونه نبود به‌طوری‌که وی در گفتگویی که با خبرنگار آنا داشت اعلام کرده بود که شهرداری در صورت عدم دریافت کمک‌های دولتی بیش از این تحمل نکرده و طرح ترافیک را از هفته آینده و با پایان فروردین آغاز خواهد کرد.

این کارشناس حوزه ترافیک گفته بود به‌طور یقین شهرداری تهران در حال حاضر نگران حقوق فروردین و اردیبهشت ماه کارکنان خود است و با تداوم شرایط فعلی با مشکل مواجه خواهد شد.

محل مصرف درآمدهای حاصل از طرح ترافیک، حمل و نقل عمومی است

این در حالی است که عمار سعیدیان‌فر مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح ترافیک معاونت حمل و نقل شهرداری تهران در واکنش به اظهاراتی مبنی بر این‌که شهرداری به‌دلیل کاهش شدید درآمدی در شرایط فعلی نیازمند اجرای طرح ترافیک است به خبرنگار آن گفت: درآمد طرح ترافیک در قبال هزینه‌هایی که شهرداری در مدیریت پسماند، مترو، اتوبوسرانی و فعالیت‌های عمرانی انجام می‌دهد بسیار ناچیز است و به فرض این‌که درآمدهای طرح ترافیک قابل اعتنا باشد در حال حاضر سلامتی مهمترین اولویت بوده و باید شهردار تهران به‌دنبال راهکاری برای جبران هزینه‌ها باشد.

وی تصریح کرد: البته محل مصرف درآمد طرح ترافیک در حمل و نقل عمومی و پروژه‌های ترافیکی است و این کاهش درآمدی پروژه‌های ما را با تأخیر مواجه خواهد کرد.

عدم دریافت عوارض طرح ترافیک خلاف قانون است

به‌نظر می‌رسید در شرایط بحرانی که کشور و به تبع آن پایتخت درگیر شیوع ویروس کرونا است تمکین از تصمیمات ستاد مقابله با کرونا از سوی مدیریت شهری تهران ساده‌ترین و مؤثرترین راهکار برای اعمال مدیریت یکپارچه شرایط باشد اما این انتظار خیلی زود رنگ باخت و سرانجام روز گذشته (۳۱ فروردین‌ماه) شورای شهر دیگر طاقت نیاورده و لب به شکایت گشود و بر تصمیم ستاد مقابله با کرونا مبنی بر آزاد کردن طرح ترافیک ایراد وارد کرد.

شورای شهری‌ها به دلیل این‌که نمی‌‌خواستند یا نمی‌توانستند در برابر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر لغو طرح ترافیک تا زمان بهبود شرایط اعتراض کنند و مدیریت شهری را در مقابل تصمیمات ستاد قرار دهند.

مدیریت شهری وقتی می‌دید که با لغو طرح ترافیک بخشی از بودجه شهرداری رو به کاهش است از ترفندی دیگر بهره برد و پای دریافت عوارض از طرحی که لغو شده را پیش کشیدند.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: تصمیم وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر لغو طرح ترافیک در پایتخت که بر اساس آن همه خودروها بتوانند وارد محدوده شوند درست بود اما این موضوع به معنی بخشیده شدن عوارض آن نیست!

وی افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا نمی‌تواند عوارض طرح ترافیک را ببخشد. این موضوع نیازمند مصوبه شورای شهر است و شهرداری باید در لایحه‌ای آن را به شورا بیاورد و در این خصوص تصمیم‌گیری کند که آن را ببخشد، تخفیف داده و یا حتی نبخشد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد: عدم دریافت عوارض طرح ترافیک خلاف قانون است و شهرداری باید هر چه سریع‌تر مجوزهای لازم را در این رابطه بگیرد.

وقتی طرحی اجرا نمی‌شود چگونه می‌خواهید از آن عوارض دریافت کنید؟

البته این اظهارات واکنش محمد تقی‌زاده معاون استاندار تهران را به‌‌همراه داشت که به صراحت آب پاکی را بر روی دست شورای شهر ریخت و عنوان کرد: در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مصوب شد محدوده طرح ترافیک لغو شود و ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز این تصمیم را مصوب کرد. به این ترتیب این طرح ترافیک ملغی و تا اطلاع ثانوی اجرا نخواهد شد.

وی تصریح کرد: وقتی چنین طرحی نداریم شورای شهر تهران چگونه و از کدام طرح می‌خواهد عوارض دریافت کند. بی‌تردید تصمیمات ستادملی مبارزه با کرونا ویروس برای تمامی دستگاه‌ها لازم الاجرا است.

وقتی همه به کمک هم آمدند به جز شورای شهری‌ها…

گویا برای مدیریت شهری وضعیت بحرانی و عادی تفاوتی نمی‌کند و به هر شکل ممکن قصد دارند همچنان ناکارآمدی خود در اداره پایتخت را ناشی از مشکلات مالی ببینند.

درحالی که در دوران پس از شیوع ویروس کرونا در کشور شاهد همدلی و یاری‌رسانی بسیاری از هموطنان با یکدیگر بودیم و بارها خبرهایی مبنی بر کاهش اجاره‌ها توسط مالکان در صنوف مختلف اقتصادی، عقب انداختن دریافت اقساط وام‌های قرض‌الحسنه، بخشش عوارض یا اجاره اماکن ورزشی و فرهنگی، ایجاد شرایط و زمینه مناسب برای بهبود کسب و کارها و یا اقدامات دیگری برای کمک به وضعیت اقتصادی مردم و کسبه به گوش می‌رسید اما شورای شهر تهران همچنان به دنبال دریافت پول از شهروندان است تا نشان دهد «ناکارآمدی» برچسبی مناسب برای این‌گونه مدیریت کردن پایتخت است.

شاید بهتر بود سیاست‌گذاران شورای شهر بیش از آن‌که سنگ تحریم‌ها را بر سینه بزنند و وضعیت فعلی را ناشی از آن بدانند بودجه پایتخت را انبساطی نبسته و سعی می‌کردند در آن پیش‌بینی شرایط بحرانی را لحاظ کنند تا این‌گونه گرفتار و مستأصل نمانده و خود را اسیر اظهارات صرف نکنند.