اختصاص ۳۰ هزار و ۶۱۵ هزار میلیارد ریال برای مرحله پنجم تسهیلات اشتغال روستایی
اختصاص ۳۰ هزار و ۶۱۵ هزار میلیارد ریال برای مرحله پنجم تسهیلات اشتغال روستایی
سکان نیوز؛ مطابق آمار وزارت کار مرحله پنجم تسهیلات اشتغال روستایی در ۵ بهمن ۹۸ به مبلغ ۳۰ هزار و ۶۱۵ میلیارد ریال اختصاص یافته است که تنها بانک توسعه تعاون موفق به اخذمرحله پنجم از بودجه تخصیصی از سوی صندوق توسعه ملی شده است.

پرداخت وام اشتغال روستایی و طرح اشتغال روستایی و عشایری با هدف جلوگیری از مهاجرت به کلانشهرها، کاهش حاشیه‌نشینی و ماندگاری ساکنان روستا‌های کشور در بهمن 96 کلید خورد. با تصویب مجلس مجوز برداشت 1.5میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال و حفظ مشاغل روستایی صادر شد.

بر اساس این طرح مقرر شد معادل ریالی 1.5 میلیارد دلار (حدود 6هزار میلیارد تومان) از محل صندوق توسعه ملی نزد مؤسسات عامل (بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر مؤسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره میزان اعتبارات ابلاغ شده می گوید: از کل اعتبار ابلاغ شده طی مرحله اول تا چهارم به مبلغ 133 هزار و 800 میلیارد ریال، از بین طرح‌های مصوب به 134 هزار و 175 طرح مبلغ99 هزار و709 میلیارد ریال تسهیلات از سوی 4 بانک عامل پرداخت شده است و بر اساس آنچه که صاحبان مشاغل در زمان ارائه طرح توجیهی خود ابراز کرده اند، این تعداد طرح مصوب برای247 هزار و 135 نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.

برای طرح اشتغال روستایی ضمن تأکید بر اهمیت اجرای این قانون گفت: بر اساس قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، از محل منابع صندوق توسعه ملی معادل ریالی1.5 میلیارد دلار و معادل آن از منابع داخلی موسسات عامل اختصاص یافت که در پنج مرحله به حساب موسسات عامل واریز شده است.وی با اشاره به کارنامه دو ساله اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری گفت: تاکنون بیش از 169 هزار طرح توجیهی کسب و کار از سوی متقاضیان به سامانه کارا (سامانه ثبت تقاضای تسهیلات اشتغال) ارائه شده است که از این میزان پس از بررسی طرح‌ها توسط کمیته های فنی ملی، استانی و همچنین مؤسسات عامل در نهایت تاکنون حدود 136 هزار و 421 طرح به ارزش حدود 124هزار و 858 میلیارد ریال تأیید و مصوب شده است.

بنابرآمارها روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در 5مرحله اختصاص یافته است. در مرحله اول پرداخت تسهیلات موضوع این قانون در 26 دی 1396، مبلغ 15 هزار میلیارد ریال (معادل 375 میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)، در مرحله دوم در 12 اردیبهشت 1397، مبلغ 15 هزار میلیارد ریال (معادل 375 میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)، در مرحله سوم در 26 دی 1397 مبلغ14 هزار و 391 میلیارد ریال (معادل 175.5 میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)، در مرحله چهارم در 1 اسفند97 مبلغ 22 هزار و 509 میلیارد ریال (معادل 274.5 میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی) و در مرحله پنجم در 5 بهمن 98 مبلغ 30 هزار و 615 میلیارد ریال (معادل 245 میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی) اختصاص یافته است.

اما بانک توسعه تعاون تنها بانک عامل در اشتغال روستایی است که موفق به اخذ مرحله پنجم از بودجه تخصصی از صندوق توسعه ملی شده است.

حجت الله مهدیان,مدیرعامل بانک توسعه تعاون با تأکید بر این نکته که بانک توسعه تعاون تنها بانک عامل در طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری بوده که موفق به اخذ مرحله پنجم از بودجه تخصیصی از سوی صندوق توسعه ملی شده است، گفت: با احتساب 1500 میلیارد تومان بودجه تکلیفی در مرحله پنجم، جمع پرداختی از سوی بانک توسعه تعاون تا پایان سال جاری در این طرح به مبلغ 4 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با اشاره به وظایف و اهداف این بانک در خصوص اعطای تسهیلات به بخش‌های مختلف، تصریح کرد: در خصوص اعطای تسهیلات عمومی در بانک توسعه تعاون کارگروهی موظف شده تا سازوکار ویژه‌ای برای بهبود و تسهیل شرایط دریافت این تسهیلات در نظر گرفته شود تا عموم مردم با سهولت بیشتر و با حذف بروکراسی زائد اداری بتوانند از این امکان بهره‌مند گردند.

گفتنی است بر اساس آمار، درمجموع تا پایان تیرماه بر اساس سهمیه ابلاغی در 4 مرحله پیشین طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری، 29696 هزار طرح به بانک توسعه تعاون معرفی‌شده است که از این تعداد 24.580 طرح مجموعاً به مبلغ 552.22 میلیارد ریال از بانک تسهیلات دریافت نموده‌اند که این تسهیلات، تاکنون منجر به ایجاد بیش از 47700 شغل جدید گردیده است. در این میان بیشترین سهم از طرح‌های پرداختی با سهم حدودی 45 درصد تحقق در طرح، به بخش کشاورزی و منابع طبیعی اختصاص‌یافته و پس‌ازآن طرح‌های رسته صنایع و معادن کوچک با 24 درصد، بیشترین سهم از تسهیلات دریافتی را به خود اختصاص داده‌اند.

آمار تسهیلات پرداختی در طرح توسعه اشتغال روستایی تائید می‌کند که بانک توسعه تعاون تاکنون 99 درصد از اعتبار دستگاه‌های اجرایی خود را پرداخت‌نموده است که بر این اساس درمجموع 89 درصد از کل اعتبار ابلاغ‌شده بانک توسعه تعاون به مبلغ 24.760 میلیارد ریال جذب‌شده و از این میزان، مبلغ 22.057 میلیارد ریال تا پایان تیرماه به طرح‌های مصوب پرداخت‌شده است.