آیا کنکور 1400 به تعویق می افتد؟
آیا کنکور 1400 به تعویق می افتد؟
سکان نیوز؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ستاد ملی کرونا در خصوص تعویق کنکور تاکنون اظهار نظری نکرده است و بر همین اساس، کنکور به قوت خود باقی است.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه «خیابان فرصت» رادیو گفت‌وگو با اشاره به موضوع فروش صندلی‌های دانشگاه علوم پزشکی، اظهار کرد: برخی دانش‌آموزانی با معدل پایین وارد رشته‌های پزشکی شده و برای ادامه تحصیل به خارج می‌روند و پس از مدتی ماجرای تبدیل مدرکشان را دارند.

وی با اشاره به فروشندگان صندلی دانشگاه‌های پزشکی، تصریح کرد: در این دوره مجلس در این خصوص از ماده 234 که مربوط به اقدام قضایی مجلس است، استفاده کرده است.

فلاحی در مورد عدم تعویق کنکور نیز تصریح کرد: امسال تصمیم‌گیران کنکور، ستاد ملی کرونا هست و مجلس ناظر بر رعایت شدن پروتکل‌هاست؛ ستاد ملی کرونا در خصوص تعویق کنکور تاکنون اظهار نظری نکرده و کنکور به قوت خود باقی است.

وی درباره تقاضای زیاد در دو رشته دانشگاهی، افزود: تقاضا برای دو رشته پزشکی و حقوق هیچگاه کم نمی‌شود ولی با نگاه تجاری به آنها همواره شاهد خروجی‌های بی‌کیفیت بودیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه اجرای قانون آمایش موجب توزیع مناسب پزشک در کشور خواهد شد، گفت: با وجود هزینه‌های زیادی که در تخصص‌های مختلف شده است اما هیچ ضمانتی برای ارائه خدمات به کشور وجود ندارد. از سوی دیگر افزایش کیفیت پزشکان باید پس از اصلاح ساختارها در دستور انجام شود.

وی با اشاره به موارد اشتباه تشخیصی که حاصل نگاه تجاری به پزشکی است، افزود: در نگاه تجاری، پزشکی که متعهدانه عمل کند، وجود ندارد و یک دانشجوی پزشکی از ابتدا با روحیه طلبکارانه ظاهر می‌شود.

در ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی آمده است هرگاه حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان و یا هر کدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیئت رئیسه برای رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌شود.

کمیسیون حداکثر طی ۱۰ روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیئت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد. طبق تبصره ۱ این ماده چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع برای رسیدگی به قوه قضاییه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی کنند.