آنچه را که باید درباره ی انواع نسخه‌های ویندوز ۱۰ بدانید
آنچه را که باید درباره ی انواع نسخه‌های ویندوز ۱۰ بدانید
سکان نیوز/ بی شک جذاب ترین، پرامکانات ترین و متفاوت ترین نسخه ساخته شده ویندوز توسط مایکروسافت، به ویندوز ۱۰ تعلق می‌گیرد. تا کنون هزاران نفر در دنیا ویندوز ۱۰ را در سیستم خود نصب کرده اند...

به گزارش سکان نیوز/ بی شک جذاب ترین، پرامکانات ترین و متفاوت ترین نسخه ساخته شده ویندوز توسط مایکروسافت، به ویندوز 10 تعلق می‌گیرد. تا کنون هزاران نفر در دنیا ویندوز 10 را در سیستم خود نصب کرده اند ولی هنوز به آخرین نسخه آن دسترسی پیدا نکرده اند. بسیاری از کاربران سعی دارند ویندوز خود را به یک نسخه تجاری تبدیل کنند و برخی دیگر نسخه کامل ویندوز را به همراه کیجن آن می‌خواهند. گیمرها در دنیای بازی خود به ویندوز گیمینگ نیاز دارند، لذا ویندوزهای تجاری برای گیمرها چندان مفید به نظر نمی‌رسد. ابتدا برای اولین بار مایکروسافت، 4 نسخه اصلی را وارد بازار کرد، سپس به عرضه دیگر نسخه ها پرداخت. مایکروسافت در هنگام عرضه ویندوز 10 به اینکه این ویندوز آخرین ویندوز ارائه شده خواهد بود اشاره کرد. اکنون با تمامی نسخه های ویندوز 10 آشنا می‌شویم.

Windows 10 Home، نسخه پایه ویندوز 10

اولین نسخه ارائه شده ویندوز 10 نسخه Home بود. در واقع این نسخه از ویندوز را نسخه پایه ویندوز 10 می‌نامند. اگر یک لپ تاپ را از یک مغازه تهیه کنید مطمئن باشید ویندوز 10 Home بر روی آن نصب شده است. به کلی، کاربرانی که علاقه خاصی به مدیریت چندین ابزار و قابلیت را در ویندوز 10 ندارند می‌توانند از این نسخه استفاده کنند. همچنین نسخه Home ویندوز 10 برای گیمرها بسیار مناسب است. در نسخه Home امکاناتی برای گیمرها فراهم شده که بتوانند به راحتی با همگام سازی حساب کاربری خود با Xbox و گذاشتن استریم و نصب بازی های فشرده از عملکردهای خود دز زمینه گیمینگ رضایت داشته باشند. از کارآمد ترین حالات نسخه Home در ویندوز 10 حالت Game Mode می‌باشد که در هنگام بازی شاهد کارآیی مطلوب آن نزد گیمرها هستیم. مایکروسافت در این نسخه توانسته تا جایی که ممکن است برخی از قابلیت‌های شغلی یا تجاری ویندوز را حذف کند و سبک ترین نسخه ویندوز در عین پیشرفته بودن را تحویل کاربران دهد.

Windows 10 Pro، نسخه پیشرفته ویندوز 10

پیشرفته ترین نسخه ویندوز 10 نسخه Pro آن می‌باشد که ضمن داشتن تمامی ویژگی‌های نسخه Home، قابلیت های اضافه تری را هم در خود دارد. کاربران حرفه ای دنیای تکنولوژی هم اکنون از نسخه پرو ویندوز 10 استفاده می‌کنند. از مهم ترین امکانات ویندوز پرو رمزنگاری امنیتی BitLocker و پشتیبانی از سیاست‌های گروهی شرکت های تجاری بزرگ است. امروزه اکثر دستگاه‌ها و شرکت های بزرگ برای کسب و کار و فرآیندهای تجاری خود از نسخه پرو ویندوز 10 بهره می‌برند. لذا سیستم عامل ویندوز 10 پرو با ارائه سرویس‌های مختص سیستم کاری، شرایط شغلی و بیزینس کارآمدان اقتصاد و سیاست را فراهم می‌کنند. نسخه پرو نسبت به نسخه پایه آن قیمت بالاتری دارد؛ اگرچه کاربران می‌توانند با پرداخت 99 دلار و با خرید نسخه هوم، سیستم عامل ویندوز 10 را به نسخه پرو مبدل سازند. در سرویس ویندوز 10 پرو ابزارهای امنیتی شامل محافظت چند لایه ای و به روز رسانی دقیق برنامه ها در اختیار کاربران حرفه ای قرار گرفته است. علی رغم ابزار امنیتی نام برده، نرم افزارهای Device Guard و Secure Boot سیستم شما را از نفوذ هرگونه نرم افزار جاسوسی بهینه می‌کند. قابلیت رمزنگاری BitLocker نیز به مانند نسخه هوم در این نسخه از ویندوز قرار داده شده است.

Windows 10 Enterprise، ویندوز 10 در قالب کسب و کار

نسخه Enterprise یک نسخه ارتقا یافته از ورژن پرو ویندوز 10 به شما می‌رود که نه تنها امکانات نسخه پرو را در خود دارد بلکه خدمات به روزرسانی LTBS را هم در ویژگی های خود دارد. LTBS اجازه می‌دهد تا کاربران شرکت های بزرگ بتوانند معیارهای امنیتی خود را به راحتی به روزرسانی کنند به گونه ای که هیچ تغییری در فرآیند عملکردیشان نداشته باشند. ویندوزهای Enterprise در دو نسخه E3 و E5 ساخته شده اند. نسخه‌های E3 مجهز به دسکتاپ بهینه سازی شده هستند که به کاربران اجازه می‌دهد تا سیستم خود را از طریق برنامه هایی شبیه به تم ویوور مدیریت کنند. اما نسخه E5 علاوه بر این امکانات، دارای خصوصیت Windows Defender و محافظ ایمن در برابر ویروس ها می‌باشد. در واقع نسخه Enterprise یک نسخه امنیتی و حرفه ای برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ به شمار می‌رود.

Windows 10 S، نسخه مختصر و مفید ویندوز 10

یکی از جدیدترین نسخه های ویندوز 10 نسخه S به شمار می‌رود که پس از ساخت نسخه های پایه، پرو و اینترپرایس در لول چهارم قرار می‌گیرد. در واقع این نسخه از ویندوز یک ورژن خلاصه شده از نسخه های پیشین است. در این نسخه نصب برنامه ها فقط از طریق ویندوز استور انجام میگیرد و دیگر قادر نیستید از روش های رایج قبلی که استفاده می کردید برنامه ها را نصب کنید. مایکروسافت Edge مرورگر پیش فرض این نسخه از ویندوز خواهد بود و شما قادر نیستید موتور جست و جوی Bing را به یک موتوری دیگر تغییر دهید. البته کاربرانی که نسخه پرو و هوم را استفاده می کنند قادرند سیستم عامل ویندوز 10 خود را به نسخه S تغییر دهند.

Windows 10 Education، نسخه آموزش محور ویندوز 10

سخه Education در ویندوز 10 بر اساس ساختارهای امنیتی و قابلیت های Enterprise طراحی شده است، اما بیشترین کاربرد آن در حوزه آموزش و دانشگاه ها به کار گرفته می‌شود. لذا مایکروسافت سعی کرده تا تفاوتی اساسی را با نسخه اینترپرایس ایجاد کند و تمرکز آن بیشتر بر روی تهیه ابزارهای آموزشی بوده باشد. پس میتوان نتیجه گرفت که در این نسخه از LTBS هیچ ردی نمی‌بینیم. این نسخه از ویندوز بسیار ارزان تر از نسخه اینترپرایس است و تصمصیم دارد تا با ایجاد تمرکز بر روی ذهن دانش آموختگان، کمک شایانی را در بستر آموزشی دانشگاه ها و مدارس داشته باشد.

نسخه ویندوز 10 موبایل

شاید برای اولین بار باشد که نسخه ویندوز 10 موبایل را شنیده باشید، اما بهتر است بدانید که ویندوز 10 موبایل همان نسخه ویندوز فونی است که برای موبایل‌های نوکیا به صورت انحصاری طراحی شده است. در واقع مایکروسافت پس از ورشکسته شدن شرکت نوکیا، به صورت انحصاری نوکیا را از آن خود کرد و با ارائه نسخه ویندوز به موبایل، سیاست سیستم عامل مشابه را در تمامی پلتفرم ها اجرا کرد. در این نسخه از ویندوز کاربر به برنامه های استور در نسخه دسکتاپ ویندوز 10 دسترسی دارد. همچنین قابلیت Continuum توسط مایکروسافت در ویندوزفون قرار داده شده تا کاربران بتوانند به راحتی گوشی‌های خود را به یک مانیتور بزرگ وصل کنند.

نسخه ویندوز 10 IOT

برای اولین بار نیست که واژه IOT در ویندوز 10 به گوشمان می‌خورد. مایکروسافت در نسخه های پیشین ویندوز، یک نسخه جمع و جور تر را از سیستم عامل خود عرضه می‌کرد. به عنوان مثال نسخه XP Windows Embedded طراحی شده بود تا برای راه اندازی خودپردازها و صندوق های فروشگاهی مورد استفاده قرار گیرد. در واقع نسخه‌های Embedded بخش کوچکی از اینترنت و اشیا ها هستند که در قالب یک ویندوز درآمده اند تا ضمن ارائه خدمات پردازشی کمتر، تمامی مزایای یک سیستم عامل مفید شرکتی را در اختیار دستگاه های مختلف قرار دهند. امروزه همه ما با واژه IOT آشنا هستیم و قادر خواهیم بود تا ویندوز 10 را بر روی انواع سیستم عامل ها و دستگاه های مجهز به قابلیت های اینترنت اشیا نصب کنیم.

نسخه ویندوز 10 Team

مایکروسافت ویندوز 10 Team را بر پایه اینترپرایس طراحی کرده است. در واقع در نسخه Team، ویندوز 10 به شکل یک تخته وایت برد طراحی شده و صرفا برای مصارف تجاری و محصولات شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نسخه از ویندوز، از ساده ترین و همینطور پیشرفته ترین نسخه های فروشگاهی در میان انواع نسخه‌های سیستم عامل ویندوز 10 به شمار می‌رود که به کاربران و دارندگان شرکت های بزرگ اجازه میدهد تا علی رغم کارهای مشترک با همدیگر به ساخت کنفرانس های ویدیویی تجاری و اقتصادی مبادرت ورزند. در این نسخه، قابلیتی وجود دارد تا ویندوز را با تخته های هوشمند متصل کند و کاربران در یک صفحه لمسی بسیار بزرگ و بهینه به آموزش، شرح محصولات و تبلیغات آن ها بپردازند. از ویژگی‌های مطلوب این نسخه از ویندوز 10 می‌توان به این نکته اشاره کرد که فایل های آموزشی و محتوای تبلیغاتی پس از اتمام کار از روی وایت برد مجازی پاک می‌شود.

نسخه ویندوز 10 Workstation مخصوص ایستگاه تجاری

نسخه Workstation ویندوز 10 بیشتر برای ایستگاه های تجاری طراحی شده است. این نسخه از ویندوز 10 که یک نمونه پیشرفته از نسخه Pro به شمار می‌رود برای استفاده از سیستم های رده بالا با حجم کاری زیاد ساخته شده است. امروزه کامپیوترهای مجازی منتقل کننده بیت کوین ها بر پایه نسخه Workstation ویندوز 10 بنا شده اند. قابلیت های انعطاف پذیری سیستم عامل، قدرت بالای نگه دارنده رم، بهبود کارآیی پردازنده چیپست و سرعت بالای انتقال فایل در این نسخه از ویندوز بیشتر از قابلیت های دیگر به چشم می‌آید. در حقیقت مایکروسافت تمام تلاش خودش را کرده تا نسخه ای از ویندوز را ارائه دهد که در دریافت و انتقال داده ها بیشترین سرعت ممکن را حتی تا 6 ترابایت در ثانیه داشته باشد.

Windows 10 Gaming Edition، نسخه گیمینگ ویندوز 10

سیستم عامل Gaming Edition ویندوز را بیشتر به شکل یک درایور ویندوز 10 می‌شناسیم که به صورت انحصاری برای گیمرها طراحی شده است. در این نسخه از سیستم عامل Windows 10 مایکروسافت بسیاری از پنجره‌های کم اهمیت که بیشتر برای کارهای تجاری و تفریحی است را حذف نموده و با قابلیت‌های استریم و ساخت حساب Xbox را برای گیمرها فراهم کرده است. در نسخه گیمینگ ادیشن، حافظه فایل‌های موقت تا 4 مگابایت افزایش پیدا کرده است تا سرعت عمل ویندوز به حد نصاب خود برسد. از مهم‌ترین قابلیت های Windows 10 Gaming Edition سرعت خاموش شدن و روشن شدن سیستم شماست که برای شما وجود یک SSD هارد را تداعی می‌کند. آخرین آپدیت این نسخه از ویندوز در سال 2017 می‌باشد و ضمن حذف برخی زبان ها در ویندوز و برخی از قابلیت های دیگر، پیشنهاد داده می شود نسخه Home را برای گیم انتخاب و نصب کنید.

در ویندوز 10 نسخه 64 بیتی را نصب کنیم یا 32 بیتی؟

از مهم ترین سوالاتی که کاربران هنگام نصب ویندوز 10 می‌پرسند این است که ویندوز خود را به صورت 64 بیت نصب کنند یا 32 بیت؟ نصب نسخه‌های 64 و 32 بیتی وابسته به سیستم سخت افزاری شما است. مایکروسافت پیش از این ها نسخه‌های 64 را که دارای قابلیت بیشتری هستند از نسخه 32 بیت مجزا کرده است. در صورتی که حافظه سخت افزاری (رم) در سیستم شما بالای 4 باشد شما قادر خواهید بود تا نسخه 64 بیتی را در سیستم خود نصب کنید، در غیر این صورت پیشنهاد می‌شود نسخه 32 بیت را نصب کنید. زیرا اگر حجم رم شما از 4 پایین تر باشد و نسخه 64 بیت را نصب کنید پردازنده های گرافیکی و مرکزی توانایی اجرای مطلوب نرم افزارها را ندارند و سیستم شما کند خواهد شد. دلیل نصب نسخه 64 بیتی افزایش کارآیی رم، قدرت یافتن مالتی تسکینگ سیستم و عملکرد بهتر پردازنده ها است.

ویژگی‌ها و خصوصیات مشترک ویندوز 10 در نسخه های متفاوت

اما در میان تمامی نسخه های ویندوز 10 و تفاوت‌های بسیاری از آن ها در قابلیت هایشان، یک سری خصوصیات مشترکی هم دیده می‌شود که به اختصار به آن ها می‌پردازیم.
دسکتاپ مجازی: دسکتاپ های مجازی برای شما این امکان را فراهم می کنند تا بتوانید برای خود چند میز کار ایجاد کنید و فقط با یک کلیک بین دسکتاپ‌ها و میزها جا به جا شوید. برای جا به جایی بین میزها همچنین از طریق کلیدهای ترکیبی Start+Tab قادرید استفاده کنید.
ویندوز دفندر: از بهترین نرم افزارهای بهینه امنیتی که شما را از نصب هر گونه آنتی ویروس مبرا می‌کند، ویندوز دفندر است که در میان تمامی نسخه های ویندوز 10 مشترک است.
مرورگر Edge: مرورگر ادج جایگزین اینترنت اکسپلورر ویندوز 7 شده است و به خوبی توانسته مشکلات نسخه اکسپلورر را حل کند.
ویندوز فایروال: از دیگر خصوصیات مشترک ویندوز 10، ویندوز فایروال یا دیواره آتش ویندوز است که سیستم شما را از هرگونه حمله مخرب شبکه ای بهینه می کند.
از دیگر قابلیت‌های مشترک کمتر دیده شده در نسخه های ویندوز 10 سیستم امنیتی ویندوز Hello و دستیار مجازی مایکروسافت «کورتانا» است که به دلیل ارتباط خوبی که با کاربر دارد به عنوان یک ربات، محبوبیت خوبی را در میان هواداران پیدا کرده است.

ویندوز 10 Pre-Activated، نسخه نهایی و پیشنهادی برای نصب ویندوز

اما اگر امروز قصد داشته باشیم که ویندوز 10 را بدون هزینه کلان نصب کنیم، چه کاری باید انجام دهیم؟ نسخه های اکتیو شده موجود در اینترنت به شما کمک می‌کنند تا بدون پرداخت هزینه کلان و دردسر خاصی، با سرعت بالا و فقط داشتن 6 گیگ اینترنت سیستم عامل ویندوز 10 اکتیو شده را در سیستم خود نصب کنید. پیشنهاد ما نسخه نهایی و پیشرفته Pre-Activated ویندوز 10 می‌باشد. این نسخه از ویندوز در نسخه های مختلف ترکیب داده شده و توانسته ضمن داشتن تمامی قابلیت‌ها، آخرین به روزرسانی ممکن را داشته باشد. همچنین گفته شده پاییز امسال این نسخه از ویندوز مجددا آپدیت خواهد شد.

مهدی یزدانی پرائی – دکترای کامپیوتر گرایش نرم افزار