آل اسحاق؛ برای حضور در بازار سوریه پشتوانه عملی،تضمینی و تسهیلی نیاز است
آل اسحاق؛ برای حضور در بازار سوریه پشتوانه عملی،تضمینی و تسهیلی نیاز است
سکان نیوز؛ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه گفت: برای حضور در بازار سوریه پشتوانه عملی، تامینی، تضمینی و تسهیلی نیاز است و لذا اگر حاکمیت چنین پشتوانه ای را فراهم نکند حضور در بازار سوریه برای فعالیت اقتصادی سخت می شود.

یحیی آل اسحاق در گفت وگویی گفت: بازار سوریه یک بازار بسیار خوب و مستعد مانند عراق برای فعالیت های اقتصادی نظیر امور زیربنایی و تجارت است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه در دوران جنگ این کشور بسیاری از زیرساخت های خود را از دست داده است و دچار تخریب های عظیمی شده است، افزود: بنابراین همه بخش ها از جمله محیط های عمومی، مسکونی، زیرساخت ها، نیروگاه ها، کارخانجات و …. باید نوسازی و بازسازی شده و حتی در موارد بسیاری باید از نو ساخته شوند و به عبارتی در بسیاری از مناطق این کشور باید مجدد شهرسازی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: براین اساس ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی برای همه گونه فعالیت در زمینه های مختلف از جمله خدمات فنی و مهندسی و تجارت در این کشور وجود دارد.

آل اسحاق بیان داشت: اما برای حضور در بازار سوریه و حضور فعالین مختلف اقتصادی در بخش های مختلف تضمین، پشتیبانی و به عبارتی به نوعی بیمه لازم است یعنی حاکمیت و دولت برای حضور بخش های مختلف اقتصادی در سوریه باید تضمین کنند و بستر حضور را تسهیل کنند تا بخش‌های مختلف اقتصادی بتوانند با پشتوانه و امنیت وارد بازار سوریه شوند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه با تاکید بر اینکه در مباحث اقتصادی، امنیت رکن اصلی هر تصمیمی است، بیان داشت: منطقی آن است که سرمایه گذار در هرجایی احساس ناامنی کند سرمایه خود را از آنجا خارج کند لذا وقتی می توان از فضای موجود در سوریه برای فعالیت اقتصادی استفاده کرد که سرمایه گذار با پشتوانه حمایت دولتی وارد آن بازار شود.

وی بیان داشت: برای حضور در بازار سوریه پشتوانه عملی، تامینی، تضمینی و تسهیلی نیاز است و لذا اگر حاکمیت چنین پشتوانه ای را فراهم نکند حضور در بازار سوریه برای فعالیت اقتصادی سخت می شود.

آل اسحاق با بیان اینکه در عراق رقبای ما کشورهایی مانند چین، آمریکا و عربستان هستند، گفت: اما با برقراری امنیت در این کشور امکان حضور کشورهایی مانند روسیه در بازار سوریه فراهم می شود و لذا روسیه به دلیل سوابق و نوع روابطی که با کشور سوریه دارد ممکن برای حضور در بازار سوریه برنامه ریزی مفصلی انجام دهد و همین موضوع آرام آرام شرایط را برای حضور ما سخت تر کند و به ناچار ما مجبور به ترک بازار سوریه شویم.

وی بیان داشت: وظایف حاکمیتی در کشور سوریه از مسائل سیاسی و امنیتی به سمت مسائل اقتصادی در حرکت است بنابراین اگر مسئولان کشورمان به وظایف حاکمیتی خود یعنی فراهم سازی شرایط برای حضور فعالین اقتصادی در بازار سوریه فکر نکنند امکان حضور رقبای ما در کشور سوریه که دارای پشتیبانی های حاکمیتی در سوریه هستند فراهم می شود و لذا ما این بازار را از دست می دهیم.