آقابیگی؛ نیمی از ظرفیت سدها برای مهار سیل‌های احتمالی خالی است
آقابیگی؛ نیمی از ظرفیت سدها برای مهار سیل‌های احتمالی خالی است
سکان نیوز؛ مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با توجه به این پیش‌بینی‌ها، 49 درصد ازظرفیت مخازن سدهای کشور برای مهار سیلاب در نظر گرفته شده است

سیف اله آقابیگی، با اشاره آمادگی وزارت نیرو در مقابله با مخاطرات طبیعی گفت: مجموعۀ شرکت‌های آب منطقه‌ای زیر نظر وزارت نیرو در طول 6 ماهه ابتدایی سال جاری بالغ بر 400 کیلومتر از مسیر رودخانه‌ها لایروبی شده است، اگرچه نیاز به لایروبی بیش از مقدار انجام شده است اما با استفاده از منابع موجود و بسیج امکانات، کار بزرگی در این حوزه انجام شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در بیان فعالیت‌های دیگر وزات نیرو در حوزه مقابله با سیل، گفت: یکی از معضلات وزارت نیرو، تصرفات و مزاحمت‌های بستر و حریم رودخانه‌های بود که در مقدامات رفع این مشکل از سوی وزارت نیرو پیگیری و انجام شده است و این امر به تسهیل عبور جریان سیال کمک می‌کند.

*نیمی از ظرفیت سدهای کشور برای کنترل سیلاب خالی نگه داشته شده است

وی در تشریح این نکته که بارش باران و وقوع پدیده سیل در یال 99 پیش‌بینی شده است، گفت: با توجه به این پیش‌بینی‌ها، 49 درصد ازظرفیت مخازن سدهای کشور برای مهار سیلاب در نظر گرفته شده است. بنابر آمار موجود از حجم کل 50.5 میلیارد مترمکعب سدهای کشور، 24.5 میلیارد متر مکعب برای تشکیل سیل در نظر گرفته شده است.

آقابیگی، با اشاره به اقدامات متولیان حوزه مدیریت شهری، گفت: تمامی مسیرهای آب در سطح شهرها توسط متولیان مدیریت شهری باید لایروبی شود تا شاهد کاهش خطرات و آسیب‌های احتمالی باشیم.

این مقام مسئول، در بیان آمار مرتبط با میزان لایروبی رودخانه‌ها پس از سیل فرودین 98 تا نیمه مهرماه سال جاری، تاکید کرد: در این مدت بالغ بر 2200 کیلومتر از رودخانه‌های کشور لایروبی شده که بیش از 5 برابر متوسط سال‌های گذشته است.

آقابیگی، ضمن اشاره به اینکه پس از سیلاب سال 98، وزارت نیرو با همه توان به میدان آمد تا به رفع نقیصه‌های این حوزه بپردازد، گفت: با توجه به اقدامات دستگاه‌های کشور امیدواریم میزان خسارت‌های سیل احتمالی در سال جاری به حداقل ممکن برسد.