آغاز نبرد قهرمانی با ۱۳ فینال سرنوشت‌ساز
آغاز نبرد قهرمانی با ۱۳ فینال سرنوشت‌ساز
سکان نیوز؛ پنج تیم بالانشین جدول برای کسب عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر تلاش خواهند کرد.

پس از تغییر و تحولات فراوانی که فوتبال ایران طی مدت اخیر سپری کرد که منجر به تغییر سرمربی در اکثر تیم های بالانشین شد، حالا یک بار دیگر شرایط عادی بر فوتبال حاکم شده و رقابت در نیم فصل دوم برای کسب عنوان قهرمانی آغاز گردیده است. رقابتی که حالا با خروج شهرخودرو از جمع مدعیان،در یک پنج ضلعی با حضور پرسپولیس،سپاهان،تراکتور،صنعت نفت و استقلال شکل گرفته است و همه مدعیان ۱۳ جدال سرنوشت ساز تا پایان فصل پیش روی خود دارند. در ادامه مروری خواهیم داشت بر وضعیت این ۵ تیم و چالش هایی که در راه قهرمانی مقابل خود خواهند داشت:

پرسپولیس؛ورود به تونل وحشت با یحیی

جدایی گابریل کالدرون چندان هم برای پرسپولیسی ها بد نشد چرا که آن ها توانستند یکی از بهترین مربیان لیگ یعنی یحیی گل محمدی را جایگزین او کنند و به کار خود در لیگ برتر ادامه دهند. پرسپولیس در شروع نیم فصل دوم با یحیی توانست به بردی شیرین مقابل تراکتور دست یابد و حالا با ۳۷ امتیاز در رده نخست جدول قرار دارد.با این حال پرسپولیس با یحیی به یکی از سخت ترین مقاطع فصل رسیده و طی هفته های آتی به ترتیب باید با تیم های صنعت نفت آبادان(خارج از خانه)، استقلال(داخل خانه)، سپاهان(خارج از خانه) و شهرخودرو(داخل خانه) دیدار کند. تونل وحشتی که خروجی آن تعیین کننده این نکته خواهد بود که آیا پرسپولیس با یحیی به چهارمین قهرمانی پیاپی در لیگ برتر خواهد رسید یا نه.

سپاهان؛بلاتکلیف روی نیمکت

زردپوشان دیار نصف جهان که یکی از پرستاره ترین تیم های لیگ برتر به حساب می آیند و در نیم فصل هم با خرید سروش رفیعی قدرتمند تر از قبل شده اند حالا در یک بلاتکلیفی سخت قرار دارند. آن ها که در حال حاضر با ۳۲ امتیاز در رده دوم هستند و نزدیک ترین تعقیب کننده پرسپولیس صدرنشین به حساب می آیند، ممکن است به زودی سرمربی موفق خود یعنی امیر قلعه نویی را از دست بدهند چرا که او یکی از اصلی ترین گزینه های هدایت تیم ملی فوتبال ایران محسوب می شود. اتفاقی که اگر رخ دهد عملا سپاهان را با مشکلاتی جدی مواجه می کند و هیچ بعید نیست که به قیمت خارج شدن این تیم از کورس حساس قهرمانی به پایان برسد.

تراکتور؛ باتجربه ها تیم را بالا می کشند؟

شکست بدموقع مقابل پرسپولیس برای تیمی که در اواخر نیم فصل اول یک بار دیگر به روزهای خوبش باز گشته بود،حالا یک بار دیگر کار را برای رسیدن به صدرجدول سخت کرده است.

تراکتور که پس از مصطفی دنیزلی تصمیم گرفت با ساکت الهامی به رقابت در کورس قهرمانی لیگ ادامه دهد،در حال حاضر با ۳۰ امتیاز در رده سوم است و هنوز این شانس را برای خود قائل است تا لیگ را با رتبه ای بهتر به پایان برساند. در این میان امید تراکتوری ها به مثلث کاپیتان های تیم ملی در تیم شان است.اشکان دژاگه،مسعود شجاعی و احسان حاج صفی که از عوامل اصلی نتایج نسبتا خوب تراکتور تا اینجای فصل بوده اند،در ادامه هم نقشی کلیدی را در این تیم عهده دار هستند تا بلکه تراکتور بتواند در رقابت بالای جدولی ها به جایگاهی بهتر از همیشه دست یابد.

صنعت نفت؛ در انتظار روزهای بی اسکوچیچ

شگفتی ساز نیم فصل اول لیگ نوزدهم حالا کم کم آماده می شود تا فصل را بدون مربی ای ادامه دهد که نقشی اساسی در موفقیت های آبادانی ها داشته است. دراگان اسکوچیچ که بعد از ۱۷ بازی تیمش را با ۳۰ امتیاز به رتبه چهارم جدول رسانده،حالا در آستانه جدایی از جمع طلایی پوشان قرار دارد و گفته می شود پس از دیدار روز شنبه صنعت نفت مقابل پرسپولیس در ورزشگاه تختی آبادان، قراردادش را به صورت توافقی با مسئولان باشگاه فسخ خواهد کرد. اتفاقی که قطعا هواداران نفت آن را برنمی تابند و هیچ بعید نیست که پس از اسکوچیچ ماه عسل آبادانی ها در لیگ نوزدهم هم کم کم به اتمام برسد.

استقلال؛ با فرهاد به یاد استرا

جدایی استراماچونی یک سناریوی تراژیک برای هواداران استقلال بود. آن ها که با سرمربی ایتالیایی شان خوب بازی می کردند و پر گل می بردند و در جمع مدعیان لیگ قرار گرفته بودند،ناگهان با شوک جدایی او مواجه شدند و از سه بازی آخر نیم فصل اول خود فقط ۴ امتیاز گرفتند. آن ها حالا فرهاد مجیدی را روی نیمکت خود به عنوان جانشین استراماچونی می بینند. فرهاد مجیدی که با انتخابی درست،تصمیم گرفت همان راه استراماچونی را در تیم ادامه دهد و اصطلاحا دست به ترکیب برنده نزد. او حالا پس از دو برد پر گل و شیرین در پلی آف لیگ قهرمانان آسیا مقابل الکویت و الریان، دوباره در بین آبی ها محبوب شده و این شانس را دارد تا در لیگ برتر هم بخت خود را برای بالا کشیدن استقلال در جدول بیازماید. در حال حاضر استقلال با یک بازی کمتر نسبت به سایر مدعیان، با ۲۹ امتیاز پنجم است و اگر بتواند در دربی روز پنجشنبه نتیجه مطلوبی بگیرد، می توان یک بار دیگر استقلال را از مدعیان اصلی قهرمانی به حساب آورد.