آخرین تحرکات دولت روحانی برای گرانی/افزایش 70 درصدی قیمت لبنیات در راه است
آخرین تحرکات دولت روحانی برای گرانی/افزایش 70 درصدی قیمت لبنیات در راه است
سکان نیوز؛ در صورتی نرخ شیرخام به صورت دستوری 6400 تومان شود قیمت لبنیات نیز با در نظر گرفتن سایر افزایش هزینه های دستمرد، انرژی و بسته بندی حدود 70 درصد افزایش خواهد یافت.

محمدرضا بنی طباء سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی اظهار کرد: شیرخام 65 درصد هزینه تولید محصولات لبنی را شامل می شود و در صورتی نرخ شیرخام به صورت دستوری 6400 تومان شود قیمت لبنیات نیز با در نظر گرفتن سایر افزایش هزینه های دستمرد، انرژی و بسته بندی حدود 70 درصد افزایش خواهد یافت.

وی افزود: هنوز جلسه تعیین نرخ شیر خام برگزار نشده که مصوبه ای درباره قیمت شیر خام ابلاغ شود و نرخ 6400 تومانی که برای هرکیلوگرم اعلام شده، قطعی نیست.

وی اظهار داشت: صحبت های دامداران درباره تعیین قیمت 6400 تومانی با هدف تحریک قیمت شیر خام منتشر شده و هنوز تصمیم گیری قطعی در این باره وجود ندارد.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ادامه داد:یکی از سناریو های مطرح درباره قیمت شیرخام و لبنیات آن است از گروه یک به گروه دو کالایی برود، در این صورت حدود 200 تا 300 تومان به قیمت هر کیلوگرم شیرخام در بازار اضافه می شود و این محصول به صورت عرضه و تقاضا 5200 تومان تا 5300 تومان به فروش می رسد.

وی با تاکید بر اینکه دامداران نرخ مصوب 4500 تومانی فعلی شیرخام در بازار رعایت نمیشود گفت: در صورتی که بازار به صورت عرضه و تقاضا اداره شود به دلیل افزایش کمتر نرخ شیرخام، به قیمت لبنیات نیز 20 درصد اضافه می شود.

بنی طبا گفت: در حال حاضر هرکیلوگرم شیر خام به جای 4 هزار و 500 تومان نرخ مصوب خود حدود 5 هزار تومان خرید و فروش می شود.

وی اظهار داشت:سناریوری دیگری که درباره قیمت محصولات لبنی وجود دارد آن است که از تعداد محصولات دارای قیمت مصوب کاسته شود و از 10 قلم به 3 قلم کاهش یابد تا کارخانه های تولیدی متحمل ضرر کمتری شوند؛ بر آن اساس منبعد تنها شیر، پنیر و ماست ساده با قیمت مصوب عرضه می شود.

بنی طبا گفت: توصیه انجمن صنایع لبنی به تنظیم بازار آن است که کالاهای لبنی از گروه یک به گروه دو برود که نظام عرضه و تقاضا بر بازار حاکم شود.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی تاکید کرد: در صورتی که قیمت شیرخام نیز 6400 تعیین شود با جایزه چربی و کرایه حمل آن 6600 تومان به دست صنایع می رسد و محصولات لبنی نیز بیش از 70 درصد افزایش قیمت خواهند داشت که عملا از قدرت خرید بسیاری از مردم خارج است.